Ads 468x60px

الخميس، 9 مايو 2013

اول مشكلة : الوحده


بحس اني كبت مقهورة نوعا ما يعني
 ماليش اخوات بنات وعندي 2 ولاد بس الكبير منهم قمة في الغلاسة كل شوية يتريق عليا وساعات بيتخانق معايا ودايما هو اللي بينتصر وطبعا بيتريق على اني لسه متخطبتش مش مديني فرصة اتكلم واللي زاد وغطى ان سيادته دلوقتي بيحب وعايز يخطب علما انه ف 2 كلية ساعات بخاف ان هو يخطب ويتجوز وانا لسه قاعدة
ساعات كتير بخاف لافضل انسة وانا عارفة ان ماليش حد ومحدش هيتحملني وساعات بتخنق من البيت واللي فيه وببقى عايزة اسيبه بس ماليش مكان اروحه
كمان بخاف حتى لو ربنا اكرمني لايطلع حظي وحش واتبلي بانسان يضايقني ويعاملني وحش
....................................
باختصار انتى بتعانى من الوحده , وخايفة منها
والسبب في ده انو ملكيش اخوات بنات تضحكى معاهم وتتكلمو مع  بعض في اللي انتى عيزاه
اما بالنسبة لاخوكى وعلاقتكم مع بعض
فبعد تجربة انا نفسي مريت بيها وتجارب انا شوفتها
فهقولك علي حاجة , ديما الاخوات كده في مرحلة بيكونو في قمة الغلاسة , بس في مرحلة هتلاقيهم في قمة الحنان يمكن احن من والدك ووالدتك , هتتشاكلو وفي لحظة تتصالحو وتضحكو وتهزرو
ومتقوليش مش هيحصل , صدقينى هتلاقيها هتحصل
وكمان ممكن بسبب انك وحيده وان اخوكى بيغلس عليكى فهتلاقي انك هتفتكري ليه كل حاجة وحشة
انسيكى من اخوكى دلوقتى ومن انو يتجوز انتى تعرفيش هو اللي هيجوز الاول ولا ,وكمان مش ممكن اللي هيخطبها دى تكون كويسة وتبقي زى اخت ليكى , خلى نيتك حلوة وصافية اتجاه الامور , فهتلاقي كل حاجة حلوة 
وكمان انتى متعرفيش ايه اللي ممكن يحصل , انتى معرفتيش اللي مكتوب فوق عند ربنا عشان تقولى كده
اما بالنسبة انك تفضلي انسة او تتجوزى واحد مش كويس
بصي انا هقولك حاجة
الجواز ده نصيب ممكن تاخيره ده في خير وربنا اعلم بكل شئ ومحدش عايزلك الخير اكتر من ربنا
يبقي تاخير الجواز انسيه لانو فيه خير ليكى
اما بالنسبة انك تاخدى انسان وحش فكري بالعقل معايا
انتى وحشة؟
انتى اخلاقك مش كويسة ؟
انتى اذيتى حد ؟
لو انتى معملتيش ده , يبقي ليه ربنا يرزقك بواحد وحش
وكمان في حاجة اسمها فترة الخطوبة فيها هتقدري تعرفيه علي حقيقتو وتعرفي يناسبك ولا لا
واعرفي انو لو زعلك
اول واحد هقف يدافع عنك هو اخوكى
ساعات الولد بيعبر عن حبو ليكى بطريقتو
وهى دى طريقتو ف التعبير
اما انو بيعايرك بموضوع الجوز او الخطوبة
ف انا لاحظت الموضوع ده ف كل بيت
ومنهم انا شخصيا ده غير انو بيتريق عليا ويقولي ان البنات عندو ف الجامعة احلي منى
وبيورينى صورهم ع الفيس وبيعمل مقارنة وبنقعد نضحك
خدى الامور ببساطة هتلاقي نفسك ارتاحتى
لو قالك كده اضحكى وهزري معاه هتلاقي علاقتك اتحسنت بيه اكتر واكتر
ولو في مشكلة احكيلو
هو بناء علي تصرفاتك هيتغير
عارفة ليه لانك بتخليه يحس بالمسؤولية اتجاهك
بالنسبة بقي للبيت وانك تطلعى منو, فده مش حلو لانك كده بتبعدى عن اهلك حبة حبة وده مش كويس
اطلعى اتكلمى وشاركى ف الكلام واضحكى وهزري
هتلاقي نفسك نسيتى كل كده
اقعدى فكري انك تتعلمي حاجة وكل ما تخلصي من حاجة اتعلمى حاجة تانية
وهكذا هتلاقي نفسك اتحسنتى :)

مع تحياتى :
هـــيـــامـــ ســـالـــمــــ

يوجد 2 تعليق على التدوينه

غير معرف يقول...

ما شاء الله عليكى كلامك عين العقل
انتى مسكتى كل كلمة قالتها واتكلمتى عنها
انا كنت بواجه نفس المشكلة
وبسببك هبدا ابص للامور بشكل تانى
ربنا يبارك فيكى
انا هتابعك ان شاء الله وفي انتظار كل جديد

Unknown يقول...


مدونة الزمن الجميل تتمنّى لك عيد أضحى مبارك ، أعاده الله على الأمّة الإسلامية باليمن و البركة و النتّصر !!!

شاركنا برأيك واترك تعليقك هنا

هكون سعيده بمشاركاتكم